sdv 2013

The collective project SALON DE VORTEX aims to present and bring forward works from visual arts, poetry and social political thinking, focusing on the developing independent art scene in 21st century Greece. The project is run and fueled by Yiannis Grigoriadis and Yiannis Isidorou.
During the year 2013, Salon De Vortex is hosted in cheapArt, Themistokleous and Metaxa 25 str. Exarcheia, Athens.
They will be presenting a series of works under the title
URBANISM FOR DUMMIES, which consists a journey through the manifestations and intensities of the urban phenomenon.
Active intellectuals, writers, artists and poets, will develop tactics of observation and recognition of facts and symptoms of the contemporary metropolis, within this volatile, complicated project in progress,
We aspire to research and unriddle the mysteries of up and coming ignorance, of radicalism, of the intensified discontent and the seemingly inevitable alienation. We intend to support art, poetry and thinking as the basic tools, for creatively traversing the mechanisms of urbanism.
At the core of Salon de Vortex 2013, are: Societe Realiste, George Papadatos, Nadia Kalara,Zissis Kotionis, Yiannis Grigoriadis, Yiannis Isidorou, Kostis Stafylakis, Thophilos Traboulis.

Salon de Vortex  @cheapArt, 25 A.Metaxa & Themistocleous str.
Exarcheia Athens

2013 in Athens
Salon De Vortex
presents
/ URBANISM FOR DUMMIES

Το Salon De Vortex επιχειρεί για το έτος 2013 μια περιπλάνηση στις φανερώσεις και τις εντάσεις του αστικού φαινομένου.
Ενεργοί διανοούμενοι, συγγραφείς, καλλιτέχνες και ποιητές, στο ρευστό, δαιδαλώδες και εξελισσόμενο αυτό έργο θα αναπτύξουν τακτικές εποπτείας και αναγνώρισης γεγονότων και συμπτωμάτων της σύγχρονης μεγαλούπολης.
Προσδοκούμε να ερευνήσουμε και να εξιχνιάσουμε τα μυστήρια της ανερχόμενης άγνοιας, του ριζοσπαστισμού, της  εντεινόμενης δυσφορίας και της φαινομενικά αναπόδραστης αποξένωσης. Θα υποστηρίξουμε την τέχνη, την ποίηση και τον στοχασμό ως βασικά εργαλεία της δημιουργικής προσπέλασης των μηχανισμών της πολεοδομίας.

Η πολεοδομία για αρχάριους εστιάζει σε θεματικές ενότητες όπως
Η Μοντέρνα ουτοπία και ο Μεταμοντέρνος Κυνισμός. Η Αρχαιολογία των Ιστορικών Κενών. H αναπεριγραφή ως μέθοδος οικειοποίησης της ζωής. Δομημένος χώρος και Θραυσματική αναπαράσταση. Το γκροτέσκο ως πολιτική κατηγορία.Το Πολιτικό Έδαφος.Τα Αθέατα σημεία. Η Υπερταύτιση και ο καλλιτεχνικός ακτιβισμός. Η Συλλογικότητα και το αίτημα της κοινότητας.

Στον πυρήνα του SDV 2013 δραστηριοποιούνται οι:  Νάντια Καλαρά, Ζήσης Κοτιώνης, Γιάννης Γρηγοριάδης, Κωστής Σταφυλάκης, Γιώργος Παπαδάτος, Societe Realiste, Θεόφιλος Τραμπούλης και Γιάννης Ισιδώρου.

Τον γενικό συντονισμό του εγχειρήματος αναλαμβάνουν για το SDV οι Γιάννης Ισιδώρου και Γιάννης Γρηγοριάδης.

[#015/ dec.06.2013, 19:30]

Η δεύτερη ομιλία τουΚωστή Σταφυλάκη θα κλείσει την ενότητα του urbanism for dummies.

b. Εύθραυστες υπερταυτίσεις: το διφορούμενο στην εποχή του κυριολεκτικού.

Η ομιλία αυτή εστιάζει στη συζήτηση για τις καλλιτεχνικές πρακτικές της «υπερταύτισης» (overidentification) στο εξωτερικό και στην Ελλάδα. Σε μια εποχή που παρατηρείται έντονη αναζήτηση για τη σχέση της ριζοσπαστικής τέχνης με τα νέα, εξόχως αντιφατικά, κοινωνικά κινήματα, οι πειραματισμοί με την υπερταύτιση επιχειρούν να αποτελέσουν αντίβαρο τόσο σε μια τέχνη «άκριτης» δέσμευσης όσο και σε μια τέχνη αποστασιοποιημένης κριτικής. Το στοιχείο του διφορούμενου που διαπερνά τις πρακτικές αυτές εγκαινιάζει μια πιο πλούσια σχέση ανάμεσα στη τέχνη και το κοινωνικό που αμφισβητεί τις δοξασίες μιας αμιγώς ουμανιστικής-χειραφετητικής καλλιτεχνικής πράξης και επιτρέπει μια άλλη κριτική προδιάθεση.

[#14/ Nov.27.2013 20:00]

Το Salon de Vortex στα πλαίσια του ερευνητικού εγχειρήματος Urbanism for Dummies παρουσιάζει την έκθεση Economic Value.

Συμμετέχουν οι: Lanfranco Aceti, Άρτεμις Ποταμιάνου, Γιάννης Γρηγοριάδης.

Τίτλος δανεισμένος από την εγκατάσταση του Beuys στα 1980. Ένα αιχμηρό σχόλιο στο συνεχώς μεταβαλλόμενο πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο στο οποίο οι οικονομικές αξίες αλλάζουν ραγδαία. Οι δουλειές και των τριών καλλιτεχνών καταπιάνονται με τις ιδιαίτερες ποιότητες της υπό κρίση πόλης, παρεμβαίνοντας κριτικά και συλλέγοντας τα στοιχεία του χώρου, για να περιγράψουν αυτή τη μεταβλητότητα.

Με μια σειρά από νέα έργα και παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο, ο καλλιτέχνης Lanfranco Aceti, θα παρουσιάσει την αισθητική της επαναξιολόγησης της σύγχρονης κοινωνίας και μια επανερμηνεία της έννοιας της εργασίας.

Σύμφωνα με τον Aceti, μια κοινωνία όπου η ανθρωπότητα έχει χάσει την αξία της, η απουσία της ελπίδας είναι ο κοινός δεσμός, και η δημοκρατία δεν είναι πλέον ένα νόμισμα προς κατανάλωση, το ερώτημα που τίθεται είναι: Ποιος μπορεί να αντέξει οικονομικά μια τέτοια κοινωνία

Η Άρτεμις Ποταμιάνου θα παρουσιάσει στην έκθεση την καταγραφή αλλά και το τελικό πραγματοποιημένο έργο The Contemporary Man. Πρόκειται για μια εικαστική παρέμβαση στο αστικό περιβάλλον σε ένα κεντρικό δρόμο της Αθήνας μέσω της εγγραφής ενός αποσπάσματος του Erich Fromm από το Man in Capitalistic Society. Στο απόσπασμα αυτό σχολιάζεται την αντίληψη του παράδεισου από τον σύγχρονο άνθρωπο ως ένα μεγάλο πολυκατάστημα όπου μπορεί να καταναλώσει συνεχόμενα και χωρίς περιορισμούς καταναλωτικά αγαθά.

Παράλληλα θα παρουσιαστεί το βίντεο της «Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος Θανάτου» όπου παρουσιάζονται οι τίτλοι διεθνών εφημερίδων για το πώς παρουσιάζονταν η Ελλάδα κατά τους Ολυμπιακούς του 2004 και πως τώρα την εποχή της κρίσης.

Τέλος ο Γιάννης Γρηγοριάδης παρουσιάζει ένα βίντεο με αποσπάσματα από αρχειακό υλικό του 1960 όπου αμφισβητείται το ρυθμιστικό σχέδιο του λεκανοπεδίου της Αττικής, με έμφαση στο κέντρο της Αθήνας ενώ προτείνονται πολεοδομικές τακτικές , που πιθανώς να άλλαζαν την εικόνα και τον χαρακτήρα της πόλης.
Παράλληλα παρουσιάζεται μέρος «ευρημάτων» που συνέλεξε από το επιχειρήσεις που μαράζωσαν και πτώχευσαν ως τεκμήρια της παρούσας οικονομικής κρίσης.

[#013/ oct. 31. 2013]

Νάντια Καλαρά

Here we are…Home at last

Η εγκατάσταση με τίτλο HERE WE ARE…HOME AT LAST, μπορεί να γίνει αντιληπτή ως ένα διαμεσικό, υπερμεγέθες προ-σχέδιο για μια εντοιχισμένη, υπερβατική πολεοδομία.
Το έργο φαίνεται να αναπτύσσεται γύρω από την ιδέα του αδύνατου της αναπαράστασης, υπονομευμένης εξ’ αρχής από τους τρόπους απόδοσης και τα μέσα. Τόσο η δυνατότητα του σχεδίου να μεταφράζει με αμεσότητα την ποιητική ενός καλλιτέχνη, όσο και η αντίφαση που εμπεριέχεται σε κάθε χαρτογραφικό αναπαραστατικό σύστημα, τοποθετούν τα έργα της εκθεσης ταυτόχρονα εντός και εκτός αναπαράστασης. Τα σχέδια βρίσκουν την εννοιολογική τους αντανάκλαση στις σελίδες του artist book, όπου η περιγραφή ταξιδιών και μετακινήσεων και η εναλλαγή της φωνής του αφηγητή με φωνές άλλων, μεταφέρει τον αναγνώστη σε μια σειρά από πραγματικούς τόπους ενώ ταυτόχρονα διαταράσσει την αίσθηση της συμβατικής χωρικής μετακίνησης. Η εγγραφή της φωνής του Stalker στον τοίχο, απο-γεωμετρικοποιεί τον χώρο και μαζί με την αντήχηση της φράσης HERE WE ARE…HOME AT LAST, εντείνει την επιθυμία του θεατή να εμπιστευτεί την χαρτογράφηση των “ανέφικτων τόπων” και να κατευθυνθεί προς κάποιους δικούς του “εξαφανισμένους προορισμούς”.
Η ίδια ανάγκη ανάγνωσης και ανασύστασης των τόπων είναι που προκαλεί μια δια-στροφή του βλέμματος στην Καλαρά, μεσω της οποίας τους εντοπίζει και τους περιδιαβαίνει. Οσο ο τόπος διατρέχεται, το τοπίο δια-γράφεται. Υπάρχει εδώ μια απόπειρα να αποδοθεί αυτό που διαφεύγει. . . Τα έργα που προκύπτουν είναι το αποτέλεσμα μιας προσπάθειας σύλληψης αυτής της περίπλοκης εμπειρίας που ευθύνεται για την πρακτική της περιήγησης στο παραλήρημα του ελληνικού αστικού και περιαστικού τοπίου. Ετσι, οι επινοήσεις αυτές καθίστανται η μέθοδος μέσω της οποίας η καλλιτεχνική αφήγηση στην Καλαρά διαμορφώνει ένα σχόλιο πάνω στη φύση του μη-είναι της αναπαράστασης.

Δημήτρης Μαρτίδης

[#012/ sep.24.2013]

Société Réaliste και Γιώργος Παπαδάτος
http://www.societerealiste.net/
http://www.giorgospapadatos.com/

Το Salon de Vortex στα πλαίσια του ερευνητικού εγχειρήματος

Urbanism for Dummies παρουσιάζει το project των

Société Réaliste και Γιώργου Παπαδάτου

« The Shape of Orders to Come»

Μια διπλή-συνεργατική έκθεση, με τίτλο σε αναφορά στο γνωστό, σχεδόν προφητικό βιβλίο του H.G. Wells  «The Shape of Things to Come»  του 1933, όπου εικάζονται τα μελλοντικά γεγονότα από το 1933 μέχρι το 2106 και η εγκαθίδρυση ενός παγκόσμιου κράτους. Η παράφραση του σε The Shape of Orders to Come”, εμπεριέχει τη διπλή ερμηνεία του «orders» ως νέα πολιτική και οικονομική τάξη πραγμάτων αλλά και ως  εντολές, διαταγές, αυτής της νέας τάξης.

Σε μια εξίσου διπλή ανάγνωση κινούνται οι παρεμβάσεις και τα έργα της έκθεσης. Διερευνήσεις της θεσμικής εικονογραφίας αυτής της νέας τάξης, απ’ τη μια, και των αναιρέσεων του επίσημα εκφερόμενου-επιβαλλομένου λόγου της από την άλλη.

Στα έργα τους οι Société Réaliste χρησιμοποιούν τυπογραφικά ή ηχητικά σύμβολα για να αποσυναρμολογήσουν και ξαναοργανώσουν τις έννοιες (“New Alphabetical Order”, “Gang of Three”,”Universal Anthem”, “North / South” and “East / West), ενώ στο  φιλμ τους “The Fountainhead”, βασισμένο στο φιλμ του Ayn Rand, αφαιρούν κάθε ανθρώπινο στοιχείο αφήνοντας την καπιταλιστική αρχιτεκτονική της νέας Υόρκης να αποτελεί ένα εφιαλτικό μνημείο.

Σε ανάλογο πλαίσιο, με σημασιολογικές μεταθέσεις και παραδοξότητες τα έργα του Γιώργου Παπαδάτου, φωτογραφίες, μικρά μοντέλα εγκαταστάσεων με φωτοτυπίες «Notes on transitional monuments», και αρχειακό υλικό «History at your disposal» αποσυναρμολογούν  τις έννοιες της εξουσίας και τις μνημειακές διατυπώσεις της, σε μια απόπειρα να διερευνήσουν τον ενδιάμεσο χώρο, τον χώρο της μετάβασης που ανοίγει/ αφήνει η σύγκρουση, και  ο οποίος, κατά τους Deleuze-Guatari, συνιστά ο ίδιος ένα μνημείο του εαυτού του σε διαρκές γίγνεσθαι.

Salon de Vortex, within the research scheme Urbanism for Dummies

presents the project

«The Shape of Orders to Come»

by Société Réaliste and Giorgos Papadatos

A double – collaborative exhibition, whose title refers to the famous, almost prophetic book by H.G Wells «The Shape of Things to Come» of 1933, that speculates on future events from 1933 until 2106 and the establishment of a global state
The paraphrase in “The Shape of Orders to Come”, involves the dual interpretation of «orders» as a new political and economic world order and as commands, orders imposed by this new condition.
In similar double reading, are developed the interventions and works in the exhibition .
The institutional iconography of this new class , from one hand, and the confutation of the officially propagated-imposed discourse, from the other.

In their works Société Réaliste use typographical or sound symbols to shuffle, dismantle and reorder the meanings (“New Alphabetical Order”, “Gang of Three”, “Universal Anthem”, “North / South” and “East / West),while in their film “The Fountainhead”, based on the film by Ayn Rand, remove any human presence leaving the capitalist architecture of New York to be a nightmare monument.
In a similar framework, with semantic shifts and paradoxes,Giorgos Papadatos works, photos, small models of installations with photocopies, «Notes on transitional monuments», archival material «History at your disposal» disassemble the concepts of power and its monumental formulations, an attempt to explore the intermediate space that opens/leaves the transition and the conflict and which, in Deleuze-Guatari, consists a monument in itself that is constantly in the process of becoming.

[#011/ Sep.05.2013]

Casa Amalia

Η έκθεση αυτή, που εγκαινιάζει μια σειρά ετήσιων φωτογραφικών εκθέσεων στα πλαίσια του The Symptom Projects, επιχειρεί να καταγράψει τη δεξίωση του άλλου, για την ακρίβεια, τη δεξίωση που μου επιφυλάσσει αυτός ο άλλος στον οικείο μου χώρο. Μια αντεστραμμένη δηλαδή συνθήκη φιλοξενίας.
Φίλοι καλλιτέχνες, επισκεπτόμενοι το πατρικό μου σπίτι, σχεδόν φυσικά, το καταγράφουν στο φακό τους. Απ’ τις φωτογραφίες τους αυτές αναγνωρίζεται το οικείο, καταγωγικό περιβάλλον της συγκίνησής μου μέσα από μια διε-στραμμένη όμως πλευρά, τη πλευρά του άλλου, που δεν είναι μόνο ο επισκέπτης του χώρου μου, αλλά μαζί και οι καλλιτεχνικές του προθέσεις, και η εκκεντρική προοπτική της οπτικής του. Αυτό το όντως Άλλο του καλλιτεχνικού συμβάντος.
Η αμεριμνησία έτσι του οικείου περιβάλλοντος εκτρέπεται στο ανοίκειο, στα σημεία μιας προοπτικής που αυτονομούνται απ’ την εναρκτήρια θέση τους, υποστασιοποιούμενα μια νέα δυνατότητα, μια νέα τοπική εικόνων.
Ο άλλος με εν-τοπίζει και με εκ-τοπίζει στο γενέθλιο τόπο της απώλειάς μου, στη συν-κίνηση μιας μετά-τόπισης, της δικής μου μετατόπισης, στη μοναδική του σκηνή, στην απορία και αμηχανία μιας κατάδικής μου, εν τέλει, από-κάλυψης.

Αποστόλης Αρτινός

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Παναγιώτης Βούλγαρης | Αθανασία Βιδάλη | Αργύρης Δρόλαπας | Δήμητρα Ιωάννου | Μαρία Λιανού | Ελένη Λύρα | Κώστας Χριστόπουλος

 

[#010/ May 14. 2013]

Ο Θεόφιλος Τραμπούλης παρουσιάζει:
Τι κόντεψα να στερηθώ
Το «Τι κόντεψα να στερηθώ» ως μια ειρωνική φωνή που προσπαθεί να σαρκάσει την απώλεια ως τάχα ανακούφιση αλλά και ως αίτημα ενός υποκειμένου που αρνείται να στερηθεί το σώμα και το λόγο του σε μια υπό κατάρρευση πόλη.

[#009/  Apr. 4.2013]
Μαύρη Μαρία

Στα πλαίσια του ερευνητικού εγχειρήματοςUrbanism for Dummies οι Campus Novel, ανατρέχοντας στην αρχαιολογία του θεάματος, προτείνουν τη συμβολική αποσυναρμολόγηση της Μαύρης Μαρίας ως “μετα-καταστασιακή” πρακτική, προκειμένου να διερευνήσουν τον αστικό χώρο ως πεδίο εκδήλωσης της σύγχρονης φαινομενολατρείας.  Στο πλαίσιο αυτής της διευρυμένης αντίληψης για το θέαμα, η εγκατάσταση Μαύρη Μαρία καθίσταται μια ανοιχτή αλληγορία, μέσω της οποίας ενεργοποιούνται σημασιολογικές μεταθέσεις, μετωνυμίες και παραδοξότητες.
έως  27 απριλίου

Οι Campus Novel είναι οι Ινώ Βαρβαρίτη, Γιάννης Δελαγραμμάτικας, Φωτεινή Παλπάνα,Γιάννης Σινιόρογλου, Γιάννης Χειμωνάκης

[#008 Mar.01.2913]

Υπονόμευση, μια συζήτηση επί του πολιτικού υπεδάφους της Αθήνας

Την Παρασκευή πρώτη του Μάρτη στις 7:30 το απόγευμα. Ανοικτή συμποσιακή συζήτηση, στο SalonDeVortex με αφορμή την “Υπονόμευση (-του ξενοδοχείου-) της Μεγάλης Βρετανίας, το Δεκέμβρη του 44 από τον ΕΛΑΣ”
Συζήτηση επί του πολιτικού εδάφους της Αθήνας, με αφορμή μια πρωτοφανή και μοναδική διαμάχη στο υπέδαφος της, και την κορύφωση της σύγκρουσης των Ελλήνων με την Βρετανική Αυτοκρατορία.
Η μορφή των παρεμβάσεων είναι ανοικτή.
Τα γεγονότα θα παρουσιάσει επι χάρτου ο ιστορικός Τάσος Σακελαρόπουλος.

Στην κουβέντα έχουν κληθεί να συμμετάσχουν οι:
Ηλίας Μαρμαράς. Νίκος Σκοπλάκης, Ελένη Γκίνη, Θεόφιλος Τραμπούλης, Κατερινα Ηλιοπούλου, Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Νίκος Μπελαβίλας, Γιάννα Μπαρκούτα, Κωστής Βελώνης, Νάντια Καλαρά , Φοίβη Γιαννίση, Ιωάννα Λαλιώτου, Πολυμέρης Βόγλης, Γιάννης Ιωαννίδης, Χριστόφορος Μαρίνος, Μαρία Τοπάλη, Αντριάννα Καλφοπούλου, Αλίκη Σαμαρά, Σταύρος Σταυρίδης.
Μαζί με τον Ζήση Κοτιώνη συντονίζουν για το SalonDeVortex οι Γιάννης Γρηγοριάδης και Γιάννης Ισιδώρου.

Φράσεις και λέξεις κλειδιά: απώθηση, συλλογικό τραύμα, λήθη, ήττα, αρχείο, εποπτεία, περιφρούρηση, οριοθετήσεις της πόλης, νεοαποικιοκρατία, νομιμότητα και ανατροπή, κατακτητής, επιστροφή του αποθυμένου, υπονόμευση, αστικό ασυνείδητο, ένοπλη σύγκρουση, πολιτικό έδαφος, ιστορία και νόημα, το παρόν του παρελθόντος…

[#007/ Feb 21.2013]

Ζήσης Κοτιώνης
Υπονόμευση
Αθήνα, μια Ιστορία του Πολιτικού Υπεδάφους

Η εγκατάσταση του Ζήση Κοτιώνη «Υπονόμευση» στοιχειοθετεί ένα εφήμερο μνημείο για την ανεπιτέλεστη πράξη ανατίναξης του ξενοδοχείου «Μεγάλη Βρεταννία» τα Χριστούγεννα του 1944, απο τις δυνάμεις του ΕΛΑΣ, με την ευκαιρία της κρίσιμης επίσκεψης του Τσώρτσιλ στην Αθήνα. Η αναμνημόνευση και η αρχειοθέτηση του συμβάντος είναι κατάδυση στο αστικό υπέδαφος και τις σκοτεινές υποδομές του, αναδεικνύοντας τη σωματικότητά του, ως πεδίου εγκόλπωσης του αστικού ασυνειδήτου και της ανεσταλμένης συλλογικής επιθυμίας.

συνεργάτης: Αλίκη Σαμαρά

[#006/ Jan.24.2013]
Η διαλεκτική της ανοικοδόμησης
Δύο από τα βασικά μέλη της ομάδας Salon De Vortex, ο Γιάννης Γρηγοριάδης και ο Γιάννης Ισιδώρου, προσεγγίζουν την   ανοικοδομητική ιδέα, ως τον κεντρικό άξονα γύρω από τον οποίο αναπτύχθηκαν  οι μέθοδοι και οι πρακτικές  του πλουτισμού, του καταναλωτισμού, της ραγδαίας εξάπλωσης του κιτς και της τελικής πολιτισμικής ομογενοποίησης.

++++++++++++++++++++
———————————-

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s